495679-cv-for-application-job

Stockholm och nöje går hand i hand, som våra läsare säkert märkt. De största dagstidningarna samt radio- och TV-kanalerna i Sverige har också sina huvudkontor i Stockholm, vilket innebär att det också är här nöjeschefen (och därmed nöjesredaktionen) sitter.

Det är alltså rimligt att anta att Stockholms nöjesutbud influerar mycket av det som rapporteras i pressen. Det är dessa journalister som beblandar sig med Sverige kändiselit på Stureplan och på så sätt får tillgång till mycket information och skvaller. Därför är också tillsättningen av nya nöjeschefer en viktig nyhet i media. De är trots allt de som bestämmer innehållet och avgör hur nöje ska rapporteras, vad som räknas som nöje och vad svenskarna kan tänkas vara intresserade av att läsa, lyssna på och se på TV. Ibland hamnar nöjeschefen i ordentligt blåsväder, som Expressens tidigare nöjeschef Per Hägred. Han skickade ett mail som gick ut till alla anställda där han uttryckte sig nedlåtande om kollegor. Sådant chefsbeteende vill man undvika.

Hur rekryterar man då en bra nöjeschef?

Även andra organisationer använder sig av nöjeschefer – framförallt de som ordnar events. När det kommer till att rekrytera en nöjeschef är kraven höga eftersom det handlar om att anställa någon som ska ha ansvaret för en stor del av organisationen. Behöver man hjälp med att lista ut hur man går till väga, tipsar Affärsvärlden om olika sätt att hitta rätt chef för ett företag. Finns ingen intern kompetens får man leta utanför organisationen. I Stockholm finns det som tur är mycket hjälp att få för att rekrytera chef; bland annat från Head Agent.

Gör ett ordentligt förarbete

För att kunna anställa rätt person är det viktigt att från början veta vad företaget är ute efter. En utförligt gjord kravprofil förenklar arbetet att anställa rätt person. Håll dig till kandidater som är erkänt bra. En rekryteringsfirma har tillgång till många CV:n och ett stort kontaktnät. Om du tidigare har anställt en bra medarbetare kan det löna sig att fråga personen om den känner till något lämpligt namn. Det verkar nämligen som om duktiga personer ofta söker sig till varandra.

Undvik för många onödiga ord i platsannonsen

Platsannonser innehåller ofta många klichéer som samarbetsvillig och hungrig. Håll igen på dem, men gör ändå inte annonsen för tråkig. Den ska trots allt marknadsföra företaget.

Gör en bra intervju

Var max två personer vid anställningsintervjun för att inte göra den sökande för nervös. Det är då lättare att utveckla intervjun till ett samtal istället för ett förhör.

Ta reda på om de uppgivna utbildningarna är korrekta

Det är ännu inte lika utbrett i Sverige att bifoga betyg från så kallade bluffuniversitet, även om det har märkts en viss ökning. Ofta har universiteten namn som liknar kända universitet. Det förekommer också att de tar betalt för betygshandlingar istället för undervisning.